Rekonstrukce křižovatky Koruna a širšího okolí

Městští zastupitelé rozhodli o zhotoviteli jedné z největších investičních akcí města, stavby okružní křižovatky Koruna. Z šesti uchazečů vybrali vítěze, který se ujme stavebních prací. Stavbaře čeká poměrně rozsáhlé území, které během 310 dní od převzetí kompletně přetvoří. Pokud nenastanou nečekané komplikace, mohlo by být vše hotové do konce roku 2016. Podmínka města, tedy alespoň částečný průjezd křižovatkou po dobu rekonstrukce, zůstane zachována.

V žádném případě se nejedná pouze o výstavbu okružní křižovatky, ale významnou obnovou projde například i část Gočárovy třídy včetně křižovatky u Čedoku. Rekonstrukce se dotkne také Habrmanovy ulice, a to až téměř po základní školu. Kompletní obměnou projde i území od křižovatky Koruna směrem k podjezdu do Kuklen, přičemž stavbaři zútulní i část prostoru před ním. V úzké návaznosti na toto stavební území se práce dotknou i části ulice Všehrdova a vytvoří zcela nové dopravní napojení ulice Zamenhofovy. V Puškinově ulici stavbaři provedou pouze úpravu nájezdu. Rekonstrukce okružní křižovatky u Koruny zahrne plochu v rozsahu zhruba 20 tisíc metrů čtverečných.

„Samotná stavba je rozdělena do více etap tak, aby byl zachován průjezd osobní dopravy a linek městské hromadné dopravy, což byla jedna z hlavních podmínek města při zadávání zakázky. S přeměnou křižovatky se počítalo už zhruba před deseti lety, tedy v době, kdy využití sousedního území, na němž vzniká Aupark, ještě nebylo vůbec zřejmé,“ vysvětluje Jindřich Vedlich, náměstek primátora pro rozvoj města. Prostor, na němž vznikne kromě křižovatky i zcela nově řešené území, spadá do jednotné linie části města složené z terminálu, Riegrova náměstí a lokality Koruna. Stavba výrazně zkulturní pohyb pěších a cyklistů v tomto území, zároveň přibude přechodů pro chodce, které jsou navrženy v šířkách čtyři metry. V prostoru křižovatky budou i nové cyklistické stezky, projektanti mysleli i na novou zeleň, která v místě vznikne. Náročná rekonstrukce zahrnuje i nové uspořádání trakčního vedení trolejbusů, s nímž se bude muset stavba v tomto frekventovaném území za podmínky průjezdnosti území rovněž vypořádat.

Stavební rozpočet byl sestavován zhruba v polovině loňského roku. Přestože ke konci roku 2014 a na začátku letošního roku došlo dle projektantů ke zlepšení situace ve stavebnictví, což mj. podle dostupných zdrojů v roli investora potvrzuje například ŘSD i Královéhradecký kraj, je vítězným zhotovitelem nabídnutá cena stále v povoleném původním rozpočtovém rozpětí, které sahá do hranice 130 mil. Kč bez daně. Vítězný subjekt ve své nabídce deklaroval, že okružní křižovatku Koruna postaví za necelých 128 mil. Kč bez daně, s čímž souhlasilo 23 zastupitelů, tedy téměř dvě třetiny z celkového počtu.