Kaštanka dál víří emoce

hradecky.denik.cz | 21.1.2017 | Rubrika: Moje Hradecko | Strana: 0 | Autor: Petr Vaňous | Téma: Magistrát města Hradec Králové

Spolek Kaštanka viní město z destrukce životního prostředí. Podle radnice jde jen o soukromé zájmy.

„Zrychlení dopravy mezi krajskými metropolemi na straně jedné a uchování estetické hodnoty na straně druhé. Jádro problému, který stále více rozděluje hradeckou radnici a odpůrce kácení oblíbené jírovcové aleje Kaštanka. Ta má z části ustoupit budoucímu rozšířenému železničnímu koridoru.

Boj o životní prostředí

Na začátku týdne vyrukovali odpůrci kácení aleje ze spolku Kaštanka na vedení města zatím s nejrazantnějším kalibrem – otevřeným dopisem. V něm spolek vytýká městu nečinnost a hluchotu ke svým názorům. Dopis však už neobsahuje žádnou zmínku o tom, že spolek není proti zdvoukolejnění. A to i přes to, že od začátku spolek hlásá, že mu bránit nechce. „Město samo svým konáním a rozhodnutím zhoršuje v dané lokalitě životní prostředí a narušuje stávající jírovcovou alej… Vaše rozhodnutí svědčí o tom, že Vy ani lidé pověření územním plánováním Hradce Králové nemáte dostatečné znalosti v oblasti moderního urbanismu, stojí mimo jiné v korespondenci. Dlouhý výčet všech výtek končí slovy o obtížném a zdlouhavém jednání se zástupci města, kdy spolek Kaštanka osočuje magistrát z toho, že neplní své sliby. „Svým chováním a jednáním vzbuzujete u veřejnosti velkou nelibost a roztrpčenost.“

Stromy jako záminka?

Tyto věty nadzvedly ze židle náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha, který vyjednával s projektantem možnost posunutí kolejí blíže k tenisovým kurtům. To však není možné z důvodů nesouhlasu šesti vlastníků pozemku. „Z otevřeného dopisu jednoznačně vyplývá , že zástupci Kaštanky nemluví pravdu, když říkají, že chtějí zdvoukolejnění. Opak je pravdou. Dělají vše pro to, aby žádné nebylo,“ uvedl Jindřich Vedlich, který považuje otevřený dopis také jako přiznání toho, že se jedná jen o pokus uspokojit soukromé zájmy několika desítek lidí nad veřejnými zájmy desetitisíců dalších Hradečáků.

„V příslušné lokalitě je zdvoukolejnění zakotveno již v územním plánu z roku 1926, na což máme důkaz. Pokud by k němu nedošlo, velmi to Hradec Králové poškodí,“ uvedl náměstek s tím, že rozšíření koridoru je pro krajskou metropoli stejně důležité a strategické jako dostavba dálnice D11, D35, Jižní spojky a Severní tangenty.

Přístup spolku Kaštanka mrzí i projektanta a koordinátora projektu Jiřího Shejbala. „Je mi velice smutno z toho, čeho jsem se po čtyřiceti letech projektantské činnosti dočkal. Absence selského rozumu a logiky jsou nahrazovány překrucováním zřejmých faktů a hlučnými demagogiemi,“ míní projektant.“