Hradec chce zatočit s auty. Rozšíří pěší zónu?

Mladá fronta DNES | 23.9.2015 | Rubrika: Kraj Hradecký | Strana: 16 | Autor: Petr Záleský | Téma: Magistrát města Hradec Králové

Symbolicky právě v Den bez aut, který připadl na včerejšek, představila hradecká radnice myšlenku, kterak z centra města vypudit významné množství aut.

Při velmi skromné „bezautomobilové oslavě“ u Grandu se mnozí Hradečáci poprvé dozvěděli, že v blízké budoucnosti by mezi Adalbertinem a Mosteckou ulicí mohl být zákaz vjezdu pro osobní vozy. Sice jde jen o úsek dlouhý zhruba 250 metrů, avšak trvalá uzavírka by dopravu v blízkém okolí včetně Velkého náměstí významně ovlivnila.

„Je to jeden z prvních počinů, který by mohl naznačit, jak by to v budoucnu v Hradci mohlo vypadat. Jenže má to i souvislosti, které se musí propočítat. Třeba jak to ovlivní dopravní zátěž na ostatních křižovatkách. Ten nápad se mi ale každopádně líbí, protože podporuju plány znesnadnit pohyb po městě pro individuální automobilovou dopravu,“ říká hradecký primátor Zdeněk Fink, jenž však včera zhřešil a do práce prý po několika měsících dorazil vozem. „Ale jen proto, že musím do servisu. Jinak za všech okolností jezdím na kole,“ přidal omluvu.

„U Adalbertina by nešlo o pěší zónu, protože by tady vedle pěších a cyklistů jezdily autobusy MHD. Budeme zjišťovat názory obyvatel,“ navazuje náměstek primátora Jindřich Vedlich, který včera na magistrát navzdory Dni bez aut rovněž přijel autem. „Bohužel to jinak nešlo, protože ještě musím do Pardubic. Jinak bych určitě přijel autobusem,“ zdůrazňuje náměstek, jenž vidí hradeckou budoucnost v podpoře cyklistické dopravy. Automobilový „hřích“ včera spáchala i náměstkyně Romana Lišková. „Musím jezdit autem, protože bydlím na okraji města, kam linky MHD jezdí jen jednou za hodinu,“ vysvětluje Lišková. Proto nepřekvapí její návrh na to, jak se vypořádat s rostoucím počtem aut ve městě: „Chtělo by to zrychlit linky MHD, které by zároveň mohly jezdit častěji. Bylo by příjemné, kdyby autobusy do příměstských částí nejezdily jen jednou za hodinu, ale třeba každou čtvrthodinu.“

Den bez aut naopak nepřekvapil náměstkyni Annu Maclovou, která ho prý dodržuje skoro denně: „Dávám přednost MHD, autem mě jen občas sveze manžel. Vlastně slavím celoročně.“ Maclová vidí největší mezery v propagaci flotily městských autobusů a trolejbusů. „Pro řidiče je asi velmi těžké překonat vlastní pohodlnost. Když se podíváte do aut, zjistíte, že v nich velmi často sedí jeden, maximálně dva lidé. Musíme více působit na povědomí řidičů, vždyť MHD je i levnější způsob cestování,“ míní náměstkyně. Pravidelně pěšky chodí na magistrát náměstek Milan Jaroš. Včera udělal výjimku a zadarmo dorazil autobusem, když využil speciální akce na podporu městské hromadné dopravy. „Mohla by pomoct záchytná parkoviště na krajích města a zvýhodněná jízdenka na MHD pro řidiče,“ navrhuje, jak by Hradec mohl vyzrát na velké množství aut v ulicích, Jaroš.