Prohlášení náměstka primátora dr. Jindřicha Vedlicha k rekonstrukci Velkého náměstí

Město Hradec Králové připravuje dlouho očekávanou rekonstrukci Velkého náměstí, kterou spatřuje jako jednu ze svých největších priorit a pro kterou se podařilo sehnat již v minulém roce veškeré souhlasy do územního řízení. V současnosti slouží Velké náměstí jako obří parkoviště pro zhruba 260 aut. Po rekonstrukci by měl být počet snížen na 120, což vychází ze sčítání a posudků. Město se domnívá, že se jedná o vyvážený a dobrý kompromis, i když vnímá časté hlasy občanů hovořících o naprostém zákazu parkování v této nejvzácnější lokalitě historické části města.

Východočeská televize V1 ve svém čtvrtečním a pátečním (14. a 15. duben 2016) zpravodajství odvysílala informace o rekonstrukci Velkého náměstí v Hradci Králové. Musím se důrazně ohradit proti této neobjektivní reportáži. Ing. Grym, který zastupuje Spolek pro kvalitu života a v reportáži rovněž vystoupil, na Facebooku uvedl, že návrh na 221 parkovacích míst na nově zrekonstruovaném Velkém náměstí „vznikl v zásadě autoremedurou investora, předložen byl primátorem města, a přestože znamená okamžité snížení počtu parkovacích míst o cca 40, byl i zástupci petentů potvrzen jako přijatelný kompromis“. Toto musím označit za naprosté překroucení skutečnosti. Jedná se o návrh ing. Gryma, který primátor pouze slíbil projednat. Tak se také stalo, návrh byl projednán vedením města a bylo rozhodnuto o tom, že budou osloveny jednotlivé zastupitelské kluby.

Vedení města Hradec Králové nikdy neprohlásilo, že vyjde vstříc osobám okolo Spolku pro kvalitu života a zvýší počet parkovacích míst v projektu na 221. Naším cílem je vytvořit v historickém centru náměstí, tedy prostor pro setkávání lidí, nikoliv obří parkoviště. Naposledy pozici města potvrdil Výbor pro územní plánování, který ve čtvrtek 14. dubna 2016 jednoznačně doporučil pokračovat v připraveném projektu. Jedná se tedy o neuvěřitelnou manipulaci ze strany ing. Gryma, pokud v odvysílané reportáži tvrdí opak.

Ze strany Východočeské televize V1 byla reportáž značně nevyvážená, neobjektivní a prohlášení města byla účelově vytržena z kontextu. Naštěstí existuje zvukový záznam z celé tiskové konference, kde primátor města jednoznačně odmítá variantu s 221 parkovacími místy jako nepřijatelnou. O pozadí vzniku reportáže si myslím své…

Spolek pro kvalitu života prostřednictvím svého předsedy ing. Gryma zvolil nemorální cestu manipulace s veřejným míněním, překrucování dohodnutého, a to přes individuální schůzky s vedením města a učiněné vstřícné kroky. Ze Spolku a jeho předsedy se tak stal pro město nedůvěryhodný partner. Jako směšné se jeví tvrzení v reportáži, že „město není schopno představit životaschopný projekt rekonstrukce“.

Město kvalitní projekt má, podařilo se sehnat všechny souhlasy dotčených osob pro územní řízení. V tomto kontextu zdůrazňuji, že bez následných obstrukcí ing. Gryma a jeho Spolku v podobě nařčení z podjatosti, které projekt zbrzdilo, bychom již měli dávno vydané územní rozhodnutí, běželo by stavební řízení a mohla být zahájena samotná rekonstrukce.

Rekonstrukce Velkého náměstí je dlouhodobou prioritou města. Projekt významného hradeckého architekta Krejčíka byl vybrán ze čtyř návrhů již předminulým zastupitelstvem, a to dne 26. května 2009. Od té doby město tvrdí, že nelze ustoupit z toho zásadního, tedy že náměstí má sloužit především lidem a ne k odstavování automobilů. K parkování ať slouží parkovací dům v Regiocentru, plánovaný parkovací dům v Gayerových kasárnách, přilehlé ulice nebo přibližně 120 míst, která budou na náměstí ponechána. Dále město uvažuje o dalším parkovacím domu nedaleko Velkého náměstí, tedy v jeho blízké docházkové vzdálenosti.

Odpovězte si sami na otázku, zda na náměstí patří spíše vydlážděná plocha s historickým morovým sloupem, kašnou, pítky, lavičkami a dalšími prvky drobné architektury, včetně několika stromů pro zlepšení klimatu, nebo plocha pro parkování 221 automobilů. Tvrzení pana ing. Gryma, že je přijatelná dohoda taková, že ze současných zhruba 260 parkovacích míst ponecháme 220 a že on bolestně akceptuje ztrátu 40 parkovacích míst, není žádný kompromis, ale nehoráznost.